En genomtänkt strategi

Som egenföretagare har man väldigt många bollar att jonglera med och ibland trillar en. När en boll trillar så trillar ofta fler eftersom man tappar både rytm och balans. Det händer alla och stressen man upplever är fruktansvärd. När man själv står som ytterst ansvarig för ett företag, särskilt om det är ens eget, så vill man ofta – i alla fall innan man är rutinerad – ha kontroll över och koll på allt. Man åtar sig alldeles för mycket. Det finns ingen som kan rodda ett helt företag, med alla dess aspekter, och förvänta sig att växa särskilt mycket eller snabbt. Var och en bör göra det den gör bäst och leasa ut övriga uppgifter på andra, som är bäst på just de uppgifterna.

Skötte allt själv – gick i konkurs

När jag började med mitt första egna företag skötte jag allt själv och gick snart i konkurs. Jag är glad över min envisa läggning, för när jag kommit över skammen och självhatet så var jag på bollen igen. Jag skapade en ny, mer genomtänkt strategi och skred till verket. Början är tuff för alla, men med en genomtänkt strategi kommer man långt. En av grundpelarna i den nya strategin var att sälja alla fakturor. Genom att sälja fakturor slapp jag en hel del huvudbry, administration och vann en massa tid. Pengarna jag förlorade på försäljningen av fakturorna var en struntsak i sammanhanget.

Satsa stort

En annan smart grej var att fokusera på expansion redan i början. Inte bara ”ta sig runt” utan ha mycket högt uppsatta mål. Det har funkat bra hittills i alla fall!


Hur ett företag känns igen

Något av det roligaste jag vet är att få skapa nya grafiska profiler åt företag; när man får gå in i en företagares huvud och känna in hur denna person tänker och känner och sedan skapa en grafisk profil – som ska kunna användas överallt och bli företagets igenkänningsfaktor – som passar perfekt åt såväl person som företag. Det är inte lätt och kräver fingertoppskänsla, kompetens och en medvetenhet om vart vinden blåser just nu. Att satsa på något alltför modernt är alltid riskabelt eftersom trenderna skiftar snabbare än någonsin, men samtidigt får det inte kännas vare sig gammalt eller trist eller ”gjort”.

Fingertoppskänsla

Det är verkligen inte alla som kan det här med att skapa en grafisk profil. Många försöker, men det finns bara ett fåtal i Sverige som bevisat sig vara duktiga på saken gång på gång. Tross är en webbyrå i Jönköping som jag anser ligga i topp i Sverige när det gäller att skapa tilltalande, hållbara grafiska profiler som sticker ut i mängden. De har själva en riktigt snygg grafisk profil som går i orange, vitt och svart.

Ansiktet utåt

En grafisk profil är i stort det typsnitt, den logga, de färger och den allmänna design man använder i allt från webmaterial till printsaker. Den grafiska profilen är företagets ansikte utåt, kan man säga – det som gör att kunder känner igen en vid en första anblick.


Nytt uppdrag!

Förra veckan fick jag en förfrågan från Ljusgignten som är en nätbutik som säljer belysning till fordon, båtar, jakt och vildmark. Jag blev erbjuden att jobba med banners och och marknadsföringsmaterial vilket jag alltid tycker är spännande. Marknadsföring är något jag personligen har ett stort intresse för och därför var det roligt att få ta del av båda världarna i ett och samma projekt. Uppdraget blev lyckat men det roliga är att jag faktiskt hade funderat att köpa en ramp till min Nissan som har rätt svaga lampor, men det har aldrig blivit av då jag är för snål emot mig själv. Jag frågade om jag kunde få ta del av en rabatt när jag ändå hjälpte dom med det grafiska materialet och det fick jag! Jag blev väldigt glad naturligtvis, men samtidigt började jag tveka ifall en ramp verkligen var befogad eller inte. Som person är jag alltid tveksam när det verkligen gäller.

LED rampen sitter äntligen monterad på min Nissan

Jag valde mellan en billigare IP67-klassad och en dyrare IP68-klassad led ramp och efter sisådär 4 dagars betänktetid så valde jag faktiskt det senare. Jag är dock oerhört glad att jag valde den dyrare led rampen då det egentligen inte skiljde så mycket i pris efter att fått ta del av rabatten. Ljusrampen tänkte jag till en början komplettera med ett par led extraljus men kände då att det var på väg att bli för dyrt och det borde väl ändå räcka gott med ljusrampen resonerade jag. Visst, det hade varit mer än välkommet med ett par kraftfulla led extraljus på bilen men någonstans måste man dra en gräns för annars går det överstyr. Viljan att ha mer finns alltid där och om jag någon gång i framtiden upplever att jag behöver mer ljus när jag kör på landsvägen så kanske jag köper ett par extraljus, men tills dess får det räcka med led rampen som ger många lumen. Lumen är en benämning för ljusstyrka för er som inte vet!