Något av det roligaste jag vet är att få skapa nya grafiska profiler åt företag; när man får gå in i en företagares huvud och känna in hur denna person tänker och känner och sedan skapa en grafisk profil – som ska kunna användas överallt och bli företagets igenkänningsfaktor – som passar perfekt åt såväl person som företag. Det är inte lätt och kräver fingertoppskänsla, kompetens och en medvetenhet om vart vinden blåser just nu. Att satsa på något alltför modernt är alltid riskabelt eftersom trenderna skiftar snabbare än någonsin, men samtidigt får det inte kännas vare sig gammalt eller trist eller ”gjort”.

Fingertoppskänsla

Det är verkligen inte alla som kan det här med att skapa en grafisk profil. Många försöker, men det finns bara ett fåtal i Sverige som bevisat sig vara duktiga på saken gång på gång. Tross är en webbyrå i Jönköping som jag anser ligga i topp i Sverige när det gäller att skapa tilltalande, hållbara grafiska profiler som sticker ut i mängden. De har själva en riktigt snygg grafisk profil som går i orange, vitt och svart.

Ansiktet utåt

En grafisk profil är i stort det typsnitt, den logga, de färger och den allmänna design man använder i allt från webmaterial till printsaker. Den grafiska profilen är företagets ansikte utåt, kan man säga – det som gör att kunder känner igen en vid en första anblick.